lørdag den 12. marts 2011

How To / DIY på 3D kager

Så er den her - min how to på 3D kagerne, som I har spurgt efter. Jeg har ikke prøvet at lave beskrivelser før, så sig endelig til, hvis der er noget undervejs der ikke er helt klart, så bliver jeg lidt klogere og kan rette beskrivelse til;o)

Bag en kage i følgende springforme: 2 stk. kager i 12 cm for, 2 stk. i 15 cm forme og 1 stk. i 18 cm form. Jeg har brugt chokoladekage, men du kan næsten alle slags massive kager f.eks. gulerodskage, banankage eller lige den, du bedst kan lide. Nu er det jo ikke alle, der er så kagenørdede som mig, og ligger inde med alverdens størrelser springforme, men det er slet ikke noget problem, da det også er en mulighed at lave en stor bradepandekage og skære derfra.
Tag de 2 mindste kager - de skal blive til hovedet.

Skær nu kanterne af, så det får facon som en halvkugle med en skarp kniv - skær i bunden af kagen, da den den er lettest at arbejde med. Jeg starter altid med at skære 4 store hjørner af, så jeg får en firkant ovenpå kagen.
Ret til med kniven, så alle de skarpe hjørner fjernes og gentag processen med den anden lille kage, så du nu har 2 halvkugler.

Læg halvkuglerne sammen med smørcreme eller frosting, så de hænger godt sammen. Nu har du en fin kugle, der er perfekt til hoved.

Smør hovedet op med smørcreme. Det er vigtigt, at du bruger en smørcreme, der bliver helt stiv, f.eks. palminsmørcreme med kakao. Sæt hovedet i køleskabet, så smørecremen stivner. Nu er hovedet klar til at blive pyntet.

Læg nu de 3 store kager sammen med den største i bunden, så det bliver til kroppen. Gentag processen fra hovedet og rund toppen af. Skær derefter siderne til, så den bliver jævn fra toppen og ned. Læg lagene sammen med smørcreme eller frosting.

Når den er færdig ser den sådan her ud:

Smør kroppen op med smørcreme. Stil den i køleskabet til smørcremen er helt stiv, så er kroppen klar til at blive pyntet.

Nu kan du selv vælge, hvordan din 3D kage skal se ud. Jeg har tidligere lavet Palle Pingvin HER og Yoda HER, men det kan også sagtens blive til en bamse, en teletubbies eller en lille sød kylling. Resten af min vejledning er en beskrivelse af, hvordan du laver en ugle.
Pyntning af 3D ugle
Først kroppen: Udstik en masse fejr i grøn fondant og sæt dem fast med lidt vand på forsiden af uglen, så det danner brystet.

Jeg har brugt en udstikker til rosenblade str. M til de grønne fjer på brystet og str. L til de blå fjer på resten af uglen. Har du ikke blad udstikkere kan du sagtens skære fjerene ud af fondanten med en skarp kniv.

Udstik derefter en masse fjer i blå fondant til at dække resten af kroppen. Disse limes også på med lidt vand.

Stik et spyd eller en plastikstang ned gennem kagen. Den skal holde hovedet på plads.

Nu til hovedet. Rul lidt grøn fondant ud til at dække forsiden af hovedet med og lim det på med en lille smule vand.

Selve ansigtet er lavet med grøn fondant. Jeg holder delene op til hovedet undervejs, så jeg er sikker på, at det passer i proportionerne, når jeg er færdig.
Rul 1 klump grøn fondant til en rund kugle og gør den derefter spids i den ene ende, så den får tåre facon. Tryk bagsiden flad mod bordpladen, så den kan klistres på kagen - så har du lavet den ene kind. Gentag derefter med den anden og husk, at den skal være spejlvendt.

Tril en pølse til øjenlåg og gør den spids i begge ender - gentag processen, så du også har til det andet øjenlåg
Tril igen en pølse - denne gang til øjenbryn. Tril den spids i den ene ende og tryk den ene side flad mod bordplade. Kanten må gerne være lidt ujævn, da det skal forestille at være fjer. Gentag processen, så du har en mere, og husk at den skal være spejlvendt.
Tril 2 kugler i gul fondant og tryk dem flade mod bordpladen. Dette er til øjnene. Jeg har efterfølgende malet mine med en brun fødevaretusch.

Lim ansigtet fast på hovedet med lidt vand, past. æggehvide eller tylose lim. Tril en klump gul fondant i tåre facon og skær det næsten helt igennem fra spidsen, så har du næbbet.

Sæt nu hovedet fast på kroppen ovenpå spyddet.

Udstik nu en masse fjer i blå fondant (eg har brugt rosenbladsudstikker i str. S) og lim dem på hovedet til det er helt dækket. Start nedefra og lad det lappe lidt ned over kroppen. Arbejd dig derefter opad til de mødes på toppen.

Nu mangler du kun vingerne. Tril 2 pølser i den længde, du vil have vingerne og lav dem tyndere i den ene ende end den anden. Tryk nu den ene side flad på bordpladen, og lim dem fast til kroppen.

Sæt 2-3 rækker af fjer på vingerne. Din ugle er nu færdig. Her fra siden, kan du se den færdige vinge.

Jeg har valgt også at pynte den med briller og en lille bog, men den vil helt sikker også være fin eau natural.

Husk endelig at gem de rester du får, når du skærer kagen i facon. Det kan blandes med frosting eller smørcreme og trilles til lækre romkugler.. uhm.

Rigtig god fornøjelse.


- Fruen på kageslottet

26 kommentarer:

Anonym sagde ...

adorable, thanks for sharing

Kager skal der til sagde ...

Har du prøvet at lave en hvor der er mousser i ?

Meget fin beskrivelse.

Hyggehygge
Marianne

Fru Wind sagde ...

@cccris: thank you - hope it made sense in english translation too.

@Marianne: tak skal du have. Jeg har ikke prøvet med mousser endnu, da jeg kun har lavet 3D til børn, der helst vil have massive kager, men jeg tror overhovedet ikke det vil være et problem. Jeg ville nok lige stive moussen af med et ekstra blad husblas, så den kan bære vægten;o)

Knus Line

Frk Cupcake sagde ...

Hej Fru Wind
Jeg har lige "opdaget" din blog - dejlig inspiration.. din 3D ugle er helt fantastisk :)
/Katrine

lupe sagde ...

smiler håber og du en how to på yoda
knus pia

Home by Bianca sagde ...

Super beskrivelse!

TestMedTestPå sagde ...

Super god beskrivelse og sikke nogle fantastiske kager du laver!
Er vist hooked på din blog nu ;-)

Et tip, hvis nogen vil prøve med mousse, er at stille hovedet på en lille kageplade og så stable det som en etagekage. På den måde skal det nederste lag mousse ikke holde på det hele. Man kan stadig vente med at pynte til hovedet er sat på, så det alligevel kommer til at ligne én sammenhængende kage.

Rigtig god søndag

Edith.

Fru Wind sagde ...

@ frk. Cupcake/Katrine: tusinde tak:o)

@ lupe: fik desværre ikke taget billeder af Yoda undervejs, da den blev til midt om natten, så en how to må vente til, jeg får en anledning til at lave en mere:o(

@ Bianca: Mange tak - er glad for at den er forståelig.

@ Edith: velkommen til - det er fantastisk med endnu en fast læser. Du har helt ret med kagepappet, hvis man laver den med mousse - rigtig god ide.

Knus Line

Birgitte sagde ...

sikke skøn og forståelig how-to. Det skal jeg bestemt prøvet at lave engang. Den er bare så flot uglen du har lavet.
Tak!!

Birgitte sagde ...

hvor mange mennesker/portioner regner du med der er i sådan en ugle ??

Fru Wind sagde ...

@Birgitte: kast dig endelig ud i det - det er sjovt og slet ikke så svært.

Kagen her er til ca. 20 personer. Jeg skal have forsøgt mig med en mini kage også til ca. 10 personer, så jeg kan lige skrive formstørrelserne på til den også.

Knus Line

Sabine sagde ...

Sikke en fantastisk hjemmeside og "how to" på at lave en ugle. Det er lige præcis sådan nogle vejledninger man mangler når man som mig er ny i denne kage verden! Har du nogle tips til hvor du køber dine materialer henne - jeg har ihvertfald hurtigt fundet ud af at man kan købe sig fattig i kageting .. ..

Fru Wind sagde ...

@Sabine: Tak for rosen - det er skønt, at den er brugbar. Jeg handler ofte selv hos: http://www.deleukstetaartenshop.nl/, hvor jeg ikke har oplevet nogle problemer og fragten er stort set den samme som hos en dansk leverandør (75,-).

Knus Line

Christine sagde ...

Jeg tillod mig at bruge din fantastiske (!) guide til at lave en fodboldkage til min søsters 18års fødselsdag. JEg er helt ny i kage-geschäftet, men nu har jeg fået blod på tanden! Tak!
christine
studerendetanker.blogspot.com

Eva Lysdahl sagde ...

Sikke en skøn how to do.
Sådan en flot ugle vil jeg lave til min datter.
Hvor høje er din kager ca.

kagehilsner Eva

Anonym sagde ...

Eva: Godt du kan bruge min how to. Uglen bliver ca. 25-30 cm høj, så den er ret stor.

Knus Line (der ikke engang kan kommentere på sin egen blog, så den kommer som anonym)

morkreativ sagde ...

Hvor store er de blade du har brugt er det det sæt man kan se de har ved din kage???

Fru Wind sagde ...

Det er rosenudstikkere, jeg har brugt. De fås i et sæt af 3 stk. og jeg har brugt den lille på hovedet og medium på kroppen. De kan ganske rigtigt købes hos Din Kage her: http://dinkage.dk/udstikkere-9/udstikkere-med-plunger-10/pme-rosenblad-plunger-udstikkersaet-3-dele-109.html

Send endelig et billede, hvis du forsøger dig med uglen - det er virkelig sjovt at se hvor forskellige uglerne ender ud.

Knus Line

Maria sagde ...

Jeg er fuldstændig vild med den ugle, hvor er den bare fantastisk!
Jeg er ret grøn i kagebagning, men tror min søn ville elske sådan en kage.
Har du en opskrift på den type smørcreme som du har brugt? Og hvor meget fondant går der ca. til sådan en kage?

Maria

Fru Wind sagde ...

Maria: Skønt du kan lide uglen - min Hannibal blev også glad for den til hans fødselsdag. Jeg bruger palminsmørcreme, og ja det lyder ikke så lækkert, men det smager meget bedre end alm. smørcreme. Opskrift er: 125 g. smør piskes med 125 g. palmin til det er helt ensartet og luftigt. Put 500 g flormelis, 2 tsk. vanilie (eller evt. kakako, hvis du vil have en mørk) og 3 spsk. vand i og pisk til det er jævnt og luftigt. Det er vigtig at både smør og palmin har stuetemepratur, da det ellers er umuligt at piske jævnt.

Du skal bruge ca. 1 portion hjemmelavet fondant i blå og en ½ i grøn plus en lille klump gult til næb, øjne og ben.

Send endelig et billede, hvis du ender med at kaste dig ud i det.

Knus Line

Maria sagde ...

tak for svar og opskrift:-) Du kunne vel ikke også fravristes din opskrift på fondant?

Fru Wind sagde ...

Hej Maria,

Det kan du tro, jeg kan:

15 skumfiduser (gerne dem fra Netto), 2 spsk vand, 1 spsk smagsneutral olie puttes i en skål og smeltes over vandbad. Det kan også smeltes i microovnen, hvor det varmes 30 sekunder, røres rundt i, 30 sek., røre indetil det er smeltet. Derefter blandes pastafarve i til du har den farve du gerne vil have. Til sidst røres 350 g flormelis i til det har konsistens som en blød bolledej... og wupti, så har du fondant.

Knus Line

Tante Kage -kagedage sagde ...

Hold da op et stort arbejde! Kan godt se din 3D ekspertise!!

Anonym sagde ...

Hej fru wind, har lige opdaget din skønne blog, og bliver virkelig inspireret, det ser dejlig nemt ud med alle billerne, vil bestemt prøve at lave denne flotte ugle, hvad gav du for dine rosenblade udstikkere?

Venligt hilsen Zofia

Anonym sagde ...

Heej, den er så fin!
- har du en opskrift på den kage du har brugt? - kam ikke få den jeg bruger til at hæve så meget :(
Mvh Nadja

Anonym sagde ...

Hej. Det er nogle fantastiske kager du får tryllet frem. Hvor høje er de springforme du bager kagerne i? Jeg har prøvet at lave den, og jeg syntes hovedet blev enorm stort ift. kroppen. Kan du evt. huske hvor høj kroppen var og hvor høj hovedet var? Hilsen Mie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...