torsdag den 18. august 2011

Chokolade cupcakes med chokolade frosting


Onsdagsopskriften er i denne uge blevet til en torsdagsopskrift, da der sneg sig et surprise projekt ind igår, der tog al min tid... og min søsters... og lidt min mors... og lidt Claus. Projektet involverer, grov bestikkelse, 35 pirater og en masse skattekort - mere om det senere.

Tilbage til opskriften, så er det i denne uge en grundopskrift på chokoladekage (eller kakaokage om man det vil), der er fantastisk let at lave, smager skønt, kan varieres i det uendelige og sidst med ikke mindst, så er den næsten umulig at få tør, man skal virkelig overbage. Kort sagt, den er en sikker succes. Opskriften har jeg hapset fra hende her, og har bare ændret lidt i fremgangsmåde om tilføjet lidt ekstra guf.

Opskrift - Chokolade Cupcakes - ca. 30 stk.
  • 4 æg
  • 150 g. margarine
  • 4 dl. sukker
  • 7 spsk. kakao
  • 2 tsk. bagepulver
  • 1 dl. mælk
  • 3 dl. mel
  • 75 g. hakket chokolade
Æg og sukker piskes luftigt. Smeltet og let afkølet margarine og mælk piskes i æggemassen. Bland derefter kakao, bagepulver og mel godt sammen, inden det piskes i dejen. Vend til sidst den hakkede chokolade i.

Fyld dejen i cupcakeforme ca. ½ fyldte og bag ca. 20 min ved 175 grader.

Lidt om smagsarianter: det er her man virkelig kan give den gas. Brug 2 forskellige slags chokolade, og du har double chocolate cupcakes, brug både lys, mørk og hvid og du har tripple chokolate cupcakes.. nam, nam siger jeg bare. Nu kan jeg ikke selv tåle nødder, men den skulle efter sigende også smage rigtig godt med hakkede nødder.

Opskrift - Ultimate Chocolate Frosting (til ca. 30 cupcakes)
  • 9 dl. flormelis
  • 2,5 dl. kakao
  • 180 g. blødt smør
  • 1,25 dl. varmt vand
  • 3 tsk. vaniljesukker
Det hele kommes i en skål og piskes til en luftig creme – det tager ca. 5 min. Denne frosting holder fint formen og kan sprøjtes direkte på cupcakes.

Rigtig god fornøjelse.
- Fruen på kageslottet 

13 kommentarer:

Joan sagde ...

Har modtaget din pakke 1000 tak igen, er super glad for den :D

amstrik sagde ...

bliver så lækkersulten når ejg ser ind på din blogge, ikke altid godt når jeg ikke skal spise den slaks. .....

men de ser rigtig dejlige ud.

balbinus sagde ...

De ser lækre ud, tak for opskriften :)
Må i gang med at prøve dem en af dagene.

Fru Wind sagde ...

Hej Joan,

Det var sørme godt, at pakken nåede sikkert frem. Håber du glad for dit nye gear.

Rigtig meget held og lykke med cupcake fremstillingen.

Knus Line

Fru Wind sagde ...

Hej amstrik,

uha, ja man kan godt blive lidt lækker sulten. er også slemt glad for, at jeg nogen gange er nødt til at prøvebage, inden jeg laver en kage til andre. Det er bare ikke frygtelig godt for den slanke linie.

Knus Line

Fru Wind sagde ...

Hej Balbinus,

Kast du dig endelig bare ud i det - de er super nemme og rigtig lækre.

Knus Line

Trine-Emilie sagde ...

Jeg lavede de her enormt lækre cupcakes til en brunch. mine gæster var så glade for dem. (der var også en dejlig cupcake ekstra til mig dagen efter) MUMS!

Fru Wind sagde ...

Hej Trine-Emilie,

Hvor skønt at høre, at kagerne var en succes. De er også rigtig mums.

Knus Line

Unknown sagde ...

Det ser vildt lækkert ud! Får helt lyst til selv at gå igang med denne opskrift, men tror desværre ikke de ville kunne blive lige så gode som dine... Men ros til dig, for dine fine kreationer :-)

Knus Emma

kettybekker sagde ...

Skal det være usaltet smør eller kan man godt bruge saltet smør
Ketty

Anonym sagde ...

Hejsa :-) kan disse laves dagen før og så på selve dagen lave frostingen?

Mvh Monica

Linda sagde ...

Så fik jeg afprøvet din opskrift - med stor succes :o)
Du kan se resultatet på min blog.

Anonym sagde ...

Hej :)
Når du i din forklaring på de store kager skriver, at bundene er chokoladebunde, er det så samme opskrift, som du bager cupcakes af? :)
Mvh. Markene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...